עיצוב המטבח: מתכנון חלל המטבח ועד לטאץ' האחרון

בימינו מהווה המטבח את ליבו הפועם של הבית, וככזה קיימת חשיבות מרובה לתכנונו ועיצובו באופן יעיל, נוח ומתקדם. כלומר, מטבח המשתלב בעיצובו עם שאר חללי הבית ומשרה אווירה נעימה, ובאותה עת גם מתאים לצרכיהם הספציפיים של משתמשיו. בהיות המטבח חלל מורכב המכיל כמות גדולה של פריטי ריהוט, תאורה, מקומות אחסון, משטחי עבודה, כיורים, כיריים ומכשירי חשמל, ישנה חשיבות גדולה לעיצובו ותכנונו עד הטא'ץ האחרון, החל מעיצוב פינת האוכל ועד לאביזרים ופריטים נוספים הנותנים את הגוון האחרון החל מצמחיה ליד החלון ועד לגאדג'טים, מכונות קפה ופטנטים שמקלים את העבודה במטבח

עיצוב מטבח המותאם לצרכי משתמשיו

מאחר שהמטבח משמש כאזור בישול, כמקום אכילה וכנקודת מפגש ואירוח, חשוב לעצבו בהתאם לצרכי בני הבית, אורחות חייהם וסדרי העדיפויות שלהם. לכן, עוד לפני תכנון המטבח יש להבהיר ולהגדיר נקודות אלו ואחרות:

המשתמשים העיקריים במטבח

חשוב לעצב את משטחי העבודה בהתאם לגובהו של המשתמש העיקרי במטבח, ובמידה שקיים משתמש משמעותי נוסף יש ליצור גם עבורו אזור עבודה המתאים לגובהו.

בני המשפחה וגילם 

זהו גורם מהותי המשפיע רבות על תכנון המטבח. לדוגמא, מטבח בבית עם ילדים קטנים יש לעצב עם חומרים וצבעים המסווים לכלוך, ולשים דגש מיוחד על בטיחות העשויה להתבטא בפינות מעוגלות, נעילה לארונות ומיקום מכשירים חשמליים הרחק מהישג ידם של הזאטוטים. מאידך, בבית בו אין ילדים קטנים ניתן לבחור חומרי גלם ייחודים ובגוונים בהירים עבור המטבח.

תרבות האירוח ותדירותה

 זו תקבע רבות את אופיו של המטבח, שכן למי שמארח בתדירות גבוהה עדיף לעצב מטבח גדול ומרווח הפתוח לסלון הבית, וכולל בתוכו שולחן אירוח או מיני בר.

תכולת המטבח

 שיקול חשוב בבחירת גודל וכמות המשטחים במטבח, וכן מקומות האחסון שבו, הינה כמות המוצרים והתכולה הכללית. כך לדוגמא, מי שיש באמתחתו כלי אוכל מרובים נדרש לארונות גדולים ורבים, ומי שנוטה לרכוש כמויות גדולות של מזון יידרש למזווה מתאים. מלבד זאת, שמירת כשרות מהווה קריטריון לכמות התכולה במטבח, שכן נדרשים מקומות אחסון נפרדים לכלי בשר וחלב, שני כיורים, ומכשור לבישול בשבת. בתכנון גודל השיש יש לקחת בחשבון מכשירי חשמל שבשימוש תכוף ושבלא תכנון מתאים עשויים לגזול את משטח העבודה דוגמת מיקרוגל, קומקום חשמלי, בר מים ופריטים נוספים

טעם אישי

 מעבר להיבטים הפרקטיים בעיצוב מטבח יש להתאימו לטעמם של משתמשיו, בין מדובר במטבח בסגנון כפרי, וינטאג' או מודרני מינימליסטי. יש לציין כי בחירת סגנון המטבח תקבע גם את צבעיו וחומרי הגלם מהם הוא ייוצר.

תכנון מטבח בהתאם לחלל הנתון

לאחר תכנון המטבח על פי הצרכים והטעם האישי, יש להתאים ולשלב נתונים אלו עם גודלו וצורתו הנתונה של החלל. זאת מאחר שהגודל וצורת המטבח לרבות חלונות, נקודות חשמל ואינסטלציה, דלתות וגובה וכמות קירות, יקבעו את הבסיס לתכנון. איש מקצוע מנוסה ומיומן יידע להפיק את המקסימום מהחלל הנתון ללא חללים ופינות שאינן מנוצלות, ויעשה שימוש נרחב בתאורה הטבעית תוך חשיבה מעמיקה אודות מיקומו של כל אובייקט ביחס לאחרים, נוחות השימוש, וכמובן ההתאמה המדויקת לצרכי המשתמשים. בפתרונות אלו ייעשה שימוש גם בשכלולים וטכנולוגיות המספקים פתרונות אחסון, עבודה ובישול יעילים ומתקדמים.

 לאחר שהשקעתם בתכנון חלל המטבח, כדאי לתת את הדעת על מספר פריטים שיהפכו את השהייה והעבודה בו למהנות ופראקטיות במיוחד. התחילו ממתקני אחסון שונים שיאפשרו לכם לשמור על הסדר.

המטבח מהווה נקודה מרכזית בבית נוטים להצטבר בו מסמכים, חפצים ומזונות שונים היוצרים תחושת אי סדר. את הבלגן ניתן לפתור בקלות ובאופן דקורטיבי באמצעות קופסאות תלייה, מעמדים מקושטים לתבלינים, מתקני אכסון עומדים בני מספר קומות, יחידת מדפים פתוחה עם מגוון פריטים צבעוניים ומתלים נוספים עבור מגבות וכפפות. בנוסף, חפשו פריטים מעוצבים החל ממגנטים למקרר, מלחיות מעוצבות, בחרו מכונת קפה בעיצוב עכשווי שתשלב על השיש, והוסיפו מגוון גאדג'טים דוגמת דיספנסר למזון יבש, מגש קוביות קרח בצורות, מתקן מגבות נייר מעוצב ופריטים אחרים.

 

אולי יעניין אותכם גם:

 

עיצוב המטבח